مزوتراپی

مزوتراپی همانطور که از نامش پیداست نوعی درمان پزشکی است. این کلمه از ترکیب مزو به معنی میان و تراپی به معنای درمان ساخته شده است و در حال حاضر کاربری پزشکی- زیبایی دارد. مزوتراپی تزریق داروهای همیوپاتیک، عصاره های گیاهی، ویتامین ها، هیالورونیک‌اسید، مواد معدنی یا سایر عناصر فعال در زیر لایه سطحی پوست و درست در لایه میانی پوست است.
مزوتراپی اولین بار در فرانسه به طور اتفاقی کشف شد. پزشکی فرانسوی به نام مایکل پیستور برای درمان آسم و مشکلات تنفسی یک بیمار، داروی پروکلین را تجویز کرد؛ این بیمار که ناشنوا بود بعد از مدتی صداهای اندکی را می شنید؛ دکتر پیستور کاشف مزوتراپی، تصمیم گرفت این دارو را مستقیما به گوش و نواحی اطراف آن تزریق کند که این امر تاثیر زیادی بر شنوایی بیمار گذاشت. این عملکرد آغاز راه درمان بیماری با روشی جدید شد؛ تزریق، درست در محل پدید آمدن درد یا عارضه.

مزوتراپی چگونه انجام می شود؟

مزوتراپی انتقال دارو به لایه های میانی پوست است و با پرسازی بافت ها متفاوت است. با این روش، به جای آنکه بیمار دارو را از طریق بلع مصرف کند، آن را با تزریق در فواصل منظم از پوست دریافت می کند. با بلع دارو توسط بیمار، دارو پس از عبور از معده و روده، توسط کبد متابولیزه و در نهایت وارد جریان خون می شود؛ این روند میزان دارویی که توسط نقاطی مانند سر جذب می شود را بسیار کاهش می دهد. اما در مزوتراپی این فرآیند، با تزریق مستقیم به ناحیه مورد نیاز جایگزین می شود که با این روش هم نیاز به ورود دوز کمتری از دارو وجود خواهد داشت و هم سرعت و میزان جذب دارو به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.

این تزریق یا به وسیله سرنگ یا با دستگاه های مخصوص مزوتراپی پوست به صورت خودکار انجام می گیرد.

گرچه سوزن های مزوتراپی بسیار ظریف است اما ممکن است باعث احساس ناراحتی در برخی افراد شود به همین دلیل روش دیگری جایگزین روش قبل شده است که در آن، دستگاه های التراسونیک ترکیبات دارویی را به درون پوست وارد کرده و بدون درد و با روشی کاملا غیرتهاجمی همان نتیجه را برای بیمار ایجاد می کند.

مزوتراپی در آغاز برای تسکین دردها و مشکلات موضعی به کار می رفت اما به مرور جهت درمان مشکلات پوستی و کاربردهای زیبایی نیز به کار رفت. در کاهش و تسکین درد و بهبود بیماری ها، از مزوتراپی در درمان دردهای اسکلتی عضلانی مانند کمر درد، گردن درد، درمان بیماری های عفونی، دستگاه عصبی، روماتیسم و بیماری های عروقی و حتی در ترک سیگار استفاده می شود و در کاربری زیبایی، مزوتراپی در بهبود و درمان موارد زیر موثر است:

درمان چاقی های موضعی و حذف چربی‌های اضافی  (مزولیپو) در نقاطی مانند شکم، ران، باسن، پاها، بازو (مزوتراپی لاغری)

در پاسخ به سوال اینکه مزوتراپی چگونه باعث لاغری می شود باید گفت در این روش با افزایش گردش خون و ازدیاد سوخت و ساز، چربی ها آب و سپس دفع می گردند. با مزولیپو علاوه بر حذف چربیها پوست نیز سفت و از آویزان شدن آن به دلیل کاهش چربی ­ها جلوگیری می شود.

کاهش سلولیت

درمان و پیشگیری از ایجاد چین و چروک های ظریف صورت و گردن (مزوتراپی صورت)

در این درمان با تزریق آنتی اکسیدان های ضد پیری، اسید هیالورونیک و انواع ویتامین ها و آمینواسیدها به لایه مزودرم پوست، ضمن ایجاد سلول های جدید، از پیشرفت چروک ها جلوگیری می شود. البته معمولا مزوتراپی برای درمان چروک ها باید به صورت ترکیبی با دیگر درمان ها مانند تزریق بوتاکس انجام گردد.

کشیدن پوست و بهبود افتادگی و شل شدگی پوست اندام های بدن و صورت (مزولیفت)

افزایش سن همواره موجب شل شدگی و افتادگی پوست می شود. درمان این عارضه با جراحی های لیفتینگ امکان پذیر است اما پس از گذشت مدتی و افتادگی مجدد پوست، دیگر امکان لیفتینگ وجود ندارد و البته جای بخیه های این عمل همواره موجود خواهد بود. اما مزوتراپی بارها و بارها قابل تجدید است و بعد از حتی یک جلسه روشنی و نرمی پوست محسوس خواهد بود.

روشن سازی پوست و رفع ماه گرفتگی پوست

در روش مزوتراپی روشن کننده پوست، ویتامین هایی مانند ویتامین سی به طور مستقیم بر لایه میانی پوست تزریق می شود و پس از اولین جلسه تاثیراتی چون روشنی پوست را به ارمغان می آورد.

بهبود ملاسما، لک بارداری و لک صورت

بهبود پف و کبودی زیر چشم (مزوتراپی زیرچشم)

چربی سوزی برای رفع غبغب (مزوتراپی غبغب)

تزریق داروهای لاغری موضعی با دوز کم تر به صورت مستقیم در نقاط خاص بدن مانند غبغب طی چند جلسه آن ها را به طور کامل از بین می برد.

کمک به کنترل ریزش مو، رشد مجدد موهای سر

در مزوتراپی برای مو دوز پایینی از داروهای کمک کننده به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو را به فولیکول مو وارد می کنند و در نتیجه فورا جذب می شود.

درمان آلوپسی (آلوپسی یک بیماری است که باعث ریزش مو می‌شود.)

اثرگذاری مزوتراپی

اثرگذاری این روش درمانی به شرایط عمومی بیمار و پاسخ بدن او بستگی دارد. عموما دو تا سه ماه بعد از آغاز مزوتراپی، نتایج مورد نظر مشاهده می شود که این اثرگذاری پس از 6 ماه کامل می گردد. البته مانند هر نوع درمانی با مشاهده اثربخشی نباید درمان را متوقف کرد زیرا اثرات آن از بین می رود. پس از تکمیل درمان، بایستی حداقل سالی یک بار مزوتراپی تکرار شود.

عوارض مزوتراپی

مزوتراپی مانند دیگر درمان های غیر تهاجمی همچون بوتاکس، با سوزن های بسیار ظریف مثل سوزن انسولین انجام می شود و معمولا بدون درد و خونریزی است؛ اما ممکن است برخی از بیماران دچار درد و ناراحتی نیز شوند که با انجام مزوتراپی نزد پزشک متبحر می توان از بروز ناراحتی های احتمالی تا حد زیادی پیشگیری کرد.

مزوتراپی در نتیجه ورود سوزن به بدن ممکن است نتایجی مانند کبودی، ورم، التهاب، خارش، قرمزی، کبودی، زخم، تیره شدن پوست و عفونت نیز ایجاد کند که پس از مدت کوتاهی التیام می یابد.

علاوه بر آن برخی داروهای مزوتراپی ممکن است در بعضی افراد حساسیت و واکنش های آلرژیک ایجاد کند. به همین دلیل ضروری است تا پیش از اقدام به انجام این عمل با پزشک مشورت کنید تا او ضمن برسی سوابق بیماری شما، بهترین راه درمان را معرفی کند.

موارد منع مصرف مزوتراپی

این درمان نیز همچون همه راه ها و داروهای درمانی موارد منع مصرفی شامل افراد مبتلا به دیابت یا بیماری های قلبی، بیماران سرطانی، افراد دارای سابقه سکته قلبی و زنان باردار و شیرده دارد.

سخن آخر

مزوتراپی یک روش درمانی دائمی نیست و برای نتیجه گیری از این روش باید درمان در آغاز به صورت دو بار در ماه و بعد از آن سه ماه یکبار و سپس به صورت سالی یکبار صورت گیرد.

با توجه به پیچیدگی انجام عمل مزوتراپی و متنوع بودن داروها و ترکیبات این نوع درمان، حتما به کلینیک های معتبر و نزد پزشکی باتجربه مراجعه کنید تا ضمن اطمینان از نتیجه بخش بودن زمان و هزینه خود، از بروز عوارض جانبی بعدی نیز جلوگیری نمایید. کلینیک دکتر عروجی یکی از همین مراکز معتبر است که با انجام امور زیبایی و بالاخص مزوتراپی تحت نظر پزشک، خیال شما را از کیفیت خدمات آسوده می کند

تماس سریع

• آدرس تهران، صادقیه، پشت بیمارستان ابن سینا، خیابان اعتمادیان، پلاک 28 (ساختمان پزشکان فدک)، طبقه 2
  • تلفن 021-44059450